De como las amebas tienen identidad propia y yo no.

Ayer tuve un interesante debate con un compañero sobre si los ameboides, los seres más simples de este planeta, tienen o no identidad. Y claro, llegamos a la absurda conclusión de que sí, la tienen. 

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 Y esta conclusión me lleva a plantearme una duda. Como algo tan  simple y despreocupado como una ameba puede tener una  identidad tan sólida y por contra como la mayoría de diseñadores y agencias pueden llegar a perderse entre la dispersión y distorsión que provocan las tendencias. Infinitos cuerpos navegando perdidos en el mar de los mercados. Lo bonito vende. Y a veces, sí, a veces, lo bueno también. Pero en un mundo en el que casi todo vale, ¿quién aporta cosas nuevas en este, tan nuestro, mundo del diseño?

 Esto queda perfectamente evidenciado en una de mis páginas de cabecera: http://www.trendlist.org , una especie de blog de novedades y proyectos interesantes de diseño gráfico, en el que, como podréis ver, no solo nos los presenta sino que además los organiza siguiendo un criterio muy simple: según la tendencia estética que sigue. Y es curioso ver como, a pesar de la disparidad de lugares de procedencia de los diseños y de la variedad de temas y conceptos que se pueden seguir o tocar, todo se puede resumir en contados estilos o recursos. Para colmo, existen ya incluso apps de pago con las que en pocos pasos podrás tener tu diseño de última tendencia ( https://itunes.apple.com/us/app/trend-generator/id767377188 ).

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 Obviamente esto nos lleva a infinidad de planteamientos y debates, algunos de los cuales planteados por compañeros en otras entradas y artículos, pero mi intención con todo esto es solamente cuestionar si nosotros, diseñadores (o futuros diseñadores), quienes nos hemos enfrentado en ocasiones varias a proyectos para solucionar la identidad de otros, tenemos clara la nuestra. ¿Estamos generando cosas nuevas o simplemente nos conformamos con el continuismo? ¿Como nosotros, cercanos a un mundo que a menudo se entremezcla con el nuestro, como lo es el Arte, vivimos tan alejados de los planteamientos y dudas sobre la personalidad del creador? 

¿Tenemos de verdad la sensibilidad para analizar los procesos creativos de forma distinta a los demás?¿o seguimos sujetos a los prejuicios de los que tanto nos gusta desmarcarnos?

 Para poner un ejemplo fresco, y sin ningún ánimo de ofender a nadie (de verdad)y con la intención de ejemplificar, voy a plantear el caso del diseño de las etiquetas del vino Casa Mariola (http://www.benditagloria.com/wordpress/?p=432), diseñado por Bendita Gloria. Dicho diseño ha traido consigo, a parte de algún premio, duras críticas y largas polémicas. Para mi gusto tiene una estética única, novedosa, fresca y divertida, a pesar de que no me guste. Es lo que se llama transgresor. Y a día de hoy, con tanto establecido, con la mente tan llena de “como tiene que ser” obviamente nos choca. Bien, yo solo propongo que leáis el proceso que siguieron si no lo habéis hecho ya (http://www.cyanmag.com/diseno-foto/bendita-gloria-las-ideas-son-la-manera-mas-eficaz-de-llegar-a-la-gente-porque-no-envejecen/) antes de juzgarlo. 

 Tratar de analizar un proyecto como un todo es ardua tarea en una dimensión como la que vivimos, en la que el tiempo y los prejucios son lastres casi insacrificables, pero propongo un ejercicio de rabiosa actualidad;

 1 – ¿Tienen las amebas identidad propia?

 2 – ¿La tenemos cada uno de nosotros como diseñadores?

 

Adria Lopez.

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6 thoughts on “De como las amebas tienen identidad propia y yo no.

  1. Anna Wappenhans ha dit:

    Creo que la identidad de cada uno y sobretodo en el mundo del diseño se forma a partir de las demás, que somos la suma Pero también creo que en el mundo del diseño muchos piensan tener una identidad propia cuando en realidad sólo son copias de otros que a la vez son otras copias. Pero también me pregunto si realmente eso es malo, ya que cuando una “identidad” está muy copiada es porque es tendencia y por lo tanto, en ese momento vende. Es mucho más difícil apreciar trabajos que se alejan de los convencionalismos o de la estética del momento.Por eso creo que muchos diseñadores prefieren perder su propia identidad par adquirir otra más segura, rentable o simplemente que responda a las directrices que le han pautado. Obviamente, las amebas tiene más identidad que nosotros.

    Anna Wappenhans

  2. Eloi Canals ha dit:

    No es que m’hagi sentit aludit, en quan al exemple de Casa Mariol, que també, però el fet de haber-lo redissenyat en la asignatura de packaging, crec que em dona dret a replica desde la meva modesta experiència.

    Esta molt bé el que expliques de la transgresió, totalment d’acord. També deixes clar els teus gustos sobre el tema, que comparteixo.
    Però el que crec que realment ens hem de preguntar es si la comunicació del rediseny de Casa Mariol ha funcionat o no en l’ambit del producte en questió, el mon dels vins de qualitat, entenent si ha arribat al public objectiu i ha suposat un increment de vendes.
    Del segon punt de les vendes no en parlaré perquè no en tinc dades quantitatives. En canvi del primer punt de si ha funcionat, puc parlar desde la experiència al anar a una bodega premium i comprar un vi.
    Sota el meu punt de vista, podriem dir que ha funcionat perquè, en definitiva vaig triar el seu vi, pero amb l’efecte contrari! Perquè en comparació amb la resta de la “competència”, era un clar subjecte a fer un treball a fons en quan a posicionament.
    Ens agradi o no, estem en un mon de estandards, coses que funcionen, estereotips i prejudicis establerts que el dissenyador ha de saber-se desenvolupar el millor que pugui. Es com si estiguesis en un tauler d’escacs en que reps una partida ja començada i hi han certes peces que no pots tocar perquè corres el risc de perdre-les.
    Si jugues a la transgressió pots sortir victoriós però també pots acabar derrotat en dos moviments, es tracta de valorar el risc que això comporta.

    Desde un punt de vista de un client estandard de una bodega premium de vins, no el meu, ja que el vaig triar en el sentit contrari que els companys de Bendita Gloria havien previst; crec que que el redisseny de Casa Mariol ha estat arriscat i transgressor, però que no comunica amb el cient potencial de vins a qui en teoria va dirigit.

  3. No comunica amb el client potencial de vins a qui en teoria va dirigit per el simple motiu d’estètica? (perque es obvi que el disseny és més elaborat -segueixo sense entrar en si millor o pitjor- que la gran majoria d’etiquetes de vi).
    El meu plantejament anava enfocat en la direcció: ¿dissenyem coses amb la finalitat de que siguin resultones i/o adecuades o busquem solucions alternatives que s’ajustin i solucionin amb concreció els problemes del client independentment de si la obra final s’adecua més o menys a la tendencia de la seva competència?
    Si, ja sé, part de les dues.
    Però les estanteries de vins estan plenes d’ampolles iguals (la majoria molt elegants, això sí) i pel que he vist jo són ben pocs els casos en els que el dissenyador ha anat una mica més enllà dels kernings, trackings, forma d’ampolla, forma d’etiqueta, etc. I és per això que comparava la identitat pròpia de la majoria dels dissenyadors amb la de les amebes, perque considero que com a dissenyadors s’ha de tenir prou criteri com per donar alguna volta més a les coses i no ferles com se suposa que s’han de fer.

    Adrià López.

  4. Jaume Illa i Bonany ha dit:

    Crec que ningú neix únic i que copiar és la millor forma d’aprenentatge. Tot agafem d’altres artistes / dissenyadors allò que ens falta. Crec que la identitat pròpia és la suma de petites dosis d’altres.

  5. De Avila_G ha dit:

    Estic d’acord amb en Jaume amb el tema de l’identitat pero recordant la conversa quan vam tenir a la classe de packaging Eloi , al · ludeixo a les teves paraules , era el tema diferenciador , el de donar-li la volta el que ho feia guanyador . Les persones que entenen de vins , tècnicament el target en concret , no escullen el vi per si l’etiqueta té un estamping daurat o esta serigrafiat amb tinta reciclada del chapapote gallec , el target que entén de vi escull el vi perquè sap que és un vi de qualitat , així sigui una ampolla sense etiquetes . El nostre paper en aquest cas concret , és comunicar les intencions filosòfiques de Casa Mariol . Et convido a que passis per la bodegueta que tenen al carrer Rosselló a Sagrada Família i vegis el coherent que ha estat el disseny de Bendita Gloria . Aquesta discussió em recorda molt a les que es tenen pel que fa a l’art modern . L’art modern és per a tothom ? O necessites previ bagatge cultural per poder entendre ? Si repetim sempre el que tots fan, estaríem en un loop cultural i de disseny que ni una baixada del IVA tiraria endavant . Donar-li la volta és atrevir-se, experimentar , trencar i comunicar. I ells comuniquen , amb tècniques de scanning , degradats , moderniquis , anomena’ls com vulguis , però comuniquen . Dóna-li la volta a l’ampolla i veuràs que fins i tot infografies al consumidor han inclòs . En custiones de gustos estètics , no cal exposar el meu, però em coneixes prou per saber que opino , en qüestions de comunicació , a l’any 2010 van trencar un motlle i van obrir camp al sector per a nosaltres porder fer coses millors i més interessants.

  6. Eloi Canals ha dit:

    Crec que ho he deixat bastant clar en el principi de la meva primera resposta: endavant amb la transgressió!

    Però sempre i quan hi hagi un motiu que la justifiqui… transgredir per transgredir, per ser original, per diferenciar-se en un moment puntual; et dona uns aventatges efímers. Vull dir que duren fins que passa la moda, fins que algú et comença a copiar o fins que algú la fa més grossa que tu.

    Llavors entrem en la debat que la Elsa proposava en el seu post sobre el fet de ensenyar pits i altres parts del cos per ser més transgressor. On estarà el limit de ensenyar el cos nu? Quan ja tothom ho hagi ensenyat tot i no fagi efecte, s’haurà de fer pornografia per ser el més transgressor?

    Crec que és una competició que no te cap guanyador.

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