Photoshop constructiu o destructiu?

 

Fa un temps, la famosa marca de llenceria Victoria’s Secret, va treure com a slogan de campanya la frase ” The perfect body”. Aquest slogan anava acompanyat d’una imatge amb un seguit de noies amb el suposat cos perfecte. En el seu moment es va fer una recollida de firmes a tot EEUU, que va obligar a la marca a retirar la campanya del mercat. Seguidament moltes marques de la competència van aprofitar per fer una publicitat on “The perfect body” eren un seguit de noies de talles completament diferents entre elles. Cal remarcar que moltes altres marques ja havien utilitzat anteriorment la contrarietat al “The perfect body” que moltes empreses volen destacar. Un d’aquests exemples, és el mític anunci de Dove, on qualsevol dona es pot sentir comode amb el cos que té. De totes maneres, vull seguir amb aquest punt de vista del cos perfecte en aquest sector de moda.

Aquesta notícia em va fer plantejar, que moltes vegades en el món publicitari l’ús del photoshop és exagerat, i una pràctica molt habitual en aquest sector. Retocar imatges per ordinador és un pas molt sovint necessari en el camp de la fotografia per millor alguns aspectes de revelat, però com en tot, fer-ne un ús excessiu pot provocar consequències dràstiques per la societat.

Pretenen aconseguir uns canons de bellesa tan perfecta en aquestes campanyes publicitaries que pot derivar a unes consequències dràstiques per l’autoestima dels més joves, i molt sovint les imatges influencien també en les compres de tot tipus de consumidor.

Fa uns mesos enrere, van fen un anàlisi d’aquest sector. Van interrogar a 225 noies franceses per arribar a unes conclusions que ja fa anys que es veuen evidents. El retoc no només millora, el retoc pot inclús arribar a canviar per complet la model i fer una falsa imatge i una publicitat enganyosa, per aconseguir fer sentir al consumidor millor persona i més desitjat si compra el producte que s’està publicitant.

De totes maneres, encara que a contrapartida, aquest tipus de campanyes han demostrat que té un efecte molt positiu pel mercat, ja que influeix positivament al consumidor a l’hora de valorar el producte.

Realment, s’ha demostrat que una imatge retocada en Photoshop augmenta la intenció de compra i la predisposició per pagar més per aquell producte. La imatge d’una model perfecte millora l’atractiu del producte, i s’ha arribat a demostrat que incrementa fins a un 20% de les vendes en molts casos. Aquest fet, probablement dóna resposta a la constant tendència en el sector del Marketing i la publicitat a recorrer gairebé sempre a la fotografia de campanya.

A primera instància, és una influència positiva sobre el consumidor, però posteriorment les consequències són totalment negatives. L’impacte constant dels canons de bellesa que toquen la perfecció, afecten molt negativament a la imatge que tenen de si mateixes les noies més joves, imposant així un ideal molt dificil d’assolir i que pot derivar a malalties greus, com l’anorexia.

De tant veure, un i altre cop aquest estil de fotografies, el consumidor acaba sentint aquest desig per correspondre a tal imatge, ignorant que es tracti d’una aparença irreal i molt retocada. És per això que aquesta realitat crea un dilema dins el món del marketing.

Dins aquest punt de vista, diriem que el photoshop construeix? o destrueix?

Per fer-ne una breu valoració, el photoshop publicitari, construeix dins el sector econòmic i des del punt de vista del venedor. Però destrueix totalment al consumidor, cal recordar que ens alimentem de publicitat constantment i que sovint caiem en aquest tipus de publicitat enganyosa.

 

Helena Flotats Anfruns

 

Advertisements

One thought on “Photoshop constructiu o destructiu?

  1. Arantxa Gisbert López

    El photoshop en la publicidad y en el marketing son necesarios aunque en unos términos menos agresivos, el excesivo photoshop crea unas expectativas irreales como tu bien comentas, ayuda a su venta pero la satisfacción final deja mucho que desear.

    El Photoshop es perfecto para el diseñador para crear mundos fantásticos pero hay que saber como utilizarlo.

    Socialmente crea un perjuicio emocional al usuario final ya que tanto sea en lo físico como en lo estético en los productos, crea un canon irreal que condiciona al conjunto de la sociedad creando estereotipos falsos.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: